Свято української мови і нашого народу
Учитель. Дорогі діти! Сьогодні у нас свято – свято української мови, свято нашого народу. До нас завітали гості: бабусі, дідусі, батьки, вчителі.
1 учень Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов`ю і миром.
2 учень Для людей відкрита хата наша біла.
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
3 учень Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі.
Щоб жилось по правді, щоб жилось у мирі.
(Хлопчики і дівчатка, одягнені в українське вбрання, вручають хліб-сіль)
Учитель. Що означає слово «народознавство»? (Знати народ, його традицію, його історію і , звичайно, рідну мову). Ми живемо в Україні, а тому повинні добре знати свою мову, любити її. І сьогодні ми покажемо, як уміємо це робити.
Інсценування вірша С.Маршака
«Знаки препинания»
1 читець
У последней точки на последней строчке
Собралась компания знаков препинания.
Прибежал чудак – восклицательный знак.
Никогда он не молчит, оглушительно кричит:
- Ура! Долой! Караул! Разбой!
2 читець
Притащился кривоносый вопросительный
Знак, задаёт он всем вопросы:
Кто? Кого? Откуда? Как?
3 читець
Явились запятые, девицы завитые.
Живут они в диктовке на каждой остановке.
- Мы особы занятые. Не обходится без нас
Ни диктовка, ни рассказ.
4 читець
Входит точка с запятой:
- Если нет над вами точки, запятая – знак пустой!
5 читець
Прикатило многоточие, прискакало многоточие:
- Нет, постой! Я важней, чем запятая или
Точка с запятой. Потому что я в два раза
Больше точки одноглазой. В оба глаза я гляжу, за
Порядком я слежу.
Но сказало многоточие, еле глазками ворочая:
- Если вам угодно знать, я важней, чем прочие.
Там, где нечего сказать, ставят многоточие…
6 читець
Вопросительный знак удивился:
То есть как?
И сказала точка, точка-одиночка:
- Мной кончается рассказ, значит, я – важнее вас.
7 читець
Кто же важней? Все знаки очень важны.
Знаки каждые нужны, знаки всякие важны!
Як у російській мові, так і в російській мові.
Учитель. Українська мова дуже гарна, ніжна, чарівна, мелодійна. Ось як вірші підготували наші учні про мову, про її слова.
1 читець
Я слова про літери складаю,
Мов нижу корали на зразок.
Скоро цілу книжку прочитаю,
Цілу книжку віршів і казок.
Буду їх по-рідному читати.
Як співають пісню солов`ї.
Рідна мова – як її не знати,
Як же не любити нам її!
2 читець
Які бувають слова?
Мама – кохане слово.
Камінь – вагоме слово.
Небо – високе слово.
Учень – старанне слово.
Друг – задушевне слово.
Вітчизна – найкраще слово.
3 читець
Про що виспівує струмок?
Про що виспівує струмок?
Про сонце золоте.
Про що співає колосок?
Про те, як він росте.
Про що виспівує земля?
Про неба синь і шир.
Про що співаєм ти і я?
Про маму і про мир.
Учитель. А ми з вами заспіваємо українську народну пісню «Галя по садочку ходила».
На уроках ми багато говорили про слова ввічливості, а сьогодні підсумуємо.
Учень розказує вірш:
Доброго ранку, -
Мовлю за звичаєм.
Доброго рану кожному зичу я.
Доброго дня вам! –людям бажаю.
І посміхаються у відповідь люди,
Добрі слова ж бо для кожного любі.
Учитель. А зараз поговоримо про прислів`я, скоромовки, потішки, смішинки-веселинки. Ми вивчали дуже гарні прислів`я про родину, тож хочемо, щоб наші батьки уважно їх послухали та зробили для себе висновки.
Яке дерево, такі в нього й квіточки, які батьки, такі їхні діточки.
Який кущ, така й калина, як а мати, така й дитина.
Який дуб, такий тин, який батько, такий син.
Учитель. Дуже допомагають нам у житті смішинки-веселинки, а головне, що всі вони повчальні, багато чого навчають вони і дітей, і дорослих. Ось деякі з них.
Два лікарі
Вели розмову два дружки.
Я хочу лікувать книжки.
Візьму я клей, візьму папір
І стану лікарем, повір.
Я лікар теж, - тобі скажу.
Та все роблю без клею.
Я просто книжку бережу,
Дружити з нею вмію.
Учитель читає байку «Гусак безвухий».
«Маленький Андрюха потилицю чуха:
Чом у мене вух аж два, а гусак без вуха?!»
«Відірву я вуха, -думає Андрюха.-
І приклею гусаку : хай він маму слуха!»
А хто із вас хотів би віддати свої вуха?
Ні немає таких. Виходить, що всі слухняні.
Тоді давайте заспіваємо ще одну веселу пісню «Веселі гуси».
1-й читець
Півники побились
Півнику, мій півнику, що ти наробив?
Півникові меншому голову розбив.
Як тобі не соромно меншенького бить?
Я не буду, півнику, більш тебе любить.
Я пшонця не дам тобі, не наллю води.
Помирися з меншеньким, зараз підійди.
Помирились півники і пішли в садок.
Я обом сипнула жменьку крихіток.
Учитель. А чи є нашому класі учні, схожі на півників?
І що треба робити в такому разі?
Відповіді учнів.
2-й читець
Мій годиннику хороший,
Завтра вранці, дуже прошу,
Цокай, цокай голосніше,
Щоб збудить мене раніше.
…Щоб сказало сонце красне:
-Ми з тобою встали вчасно.
День ми збільшити хотіли,
Бо у нас багато діла.
Учитель. І ми з вами теж вміємо цінувати час. Всі діти приходять в школу вчасно, не запізнюються на уроки, а тому учні молодці, і мами їх теж молодці.
Лічилка
Зайчик весело стрибає.
Всіх до гурту закликає.
-Гей, хто хоче погуляти,
Мусить пісню заспівати.
Раз, два, три, чотири, п`ять,
Що ти хочеш заспівать?
Учні виконують українську пісню «Ой єсть в лісі калина».
3-й читець
Веселинка
Маю книжку невеличку.
В ній живе руда лисичка,
Та колючий їжачок.
Та солом`яний бичок,
І зайчисько-вуханець ,
І цвіркунчик-співунець,
Ще й Телесик на човні
Усміхається мені.
Учитель. А наші діти на сьогодні підготовили казку «Коза-дереза». Зараз всі побачать, якими вони можуть бути артистами.
Інсценування казки «Коза-дереза».
Учитель. Наш клас сьогодні – це не просто клас. Ми знаходимося з вами у давній українській хаті. На стінах і вікнах барвисті рушники, розмальована піч, скриня, стіл, на столі хліб. Пахне травами. Тож не даймо всохнути родовому дереву нашого народу, не забуваймо української білявки-хатинки. А чи знаєте ви, кого в давнину називали берегинею роду, сім`ї, кожного з вас? В давнину сарі люди говорили, що то хата, оселя, усе, що в ній є. Піч-мати в хаті була головною, бо хліб народжувала. А хліб – то життя. Рушники – обереги людей.
На щастя дарували рушник називали його оберегами людини. Було повір`я, що і сорочка, вишита ц подарована на добро, на хороше життя, буде оберігати.
( Звучить пісня, грамзапис )
-Родина – це не тільки наші рідні, це весь наш український народ. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша українська культура збагачується маленькими родинами, сім`ями. Треба вивчити, шанувати свій народ, його мову, землю, рідний край, бо ми частинка цього всього, рідного нам і дорогого.
1-й учень
Облітав журавель сто морів, сто земель,
Облітав, обходив, крила й ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
-Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
-Краще рідної немає!
Учитель. Сьогодні до свята підготувалися і наші мами. Послухайте, з яким словами хочуть звернутися мами до вас всіх, а особливо до своїх синочків.
Колискова пісня
Пам`ятай ночами,
Як ти був маленький,
Мати називала сина дорогеньким.
Підростеш ти, сину,
Вивчиш рідну мову,
Не забуть дитино пісню колискову.
Підростеш, як колос,
Підеш поміж люди, -
Мами рідний голос все з тобою буде.
Учитель. Наші мами і бабусі дуже люблять співати. Українські пісні такі гарні, і їх так багато. Пісня полонить усе довкола, сплітаються голоси дітвори, молодших і старших, і лине ніжна мелодія, чи то жартівлива, чи то журлива, лине, і здається, що не буде їй кінця, така невичерпна сила і чарівність прадавній пісень.
( Мами і бабусі виконують українські пісні )
2-й учень
Ходіть всі до хати,
Страви наші куштувати…
З жита та пшениці гарні паляниці.
Всіх ми почастуєм,
Ще й затанцюєм.
Ой, гоп, гопака, ще й затанцюєм!
( Дівчата виконують укаїнський танок під пісню «Ой лопнув обруч…».)
Учитель. Спасибі всім вам, луди добрі, за вашу щирість, за участь у нашому святі.
А що ж нам мати – піч напекла – наварила?
1-й читець
Ми в окропі кипіли, велику муку терпіли,
хоч усі нас хвалять, та не всі нас варять.
Учитель. А наші мами не тільки вміють чудово співати і вірші розказувати, а варити вареники. Тож зараз вони нас почастують, а ми подякуємо від душі.
Самі ж поставимо перед собою завдання:
1.Вчитися варити вареники, допомагати їх ліпити.
2.Вчитися вишивати, а маму попросити, щоб обов`язково вишила українську сорочку, потім вона дістанеться їхнім онукам. Це буде чудова пам`ять .
Учитель (до гостей)
Хай біда і горе обходять ваш дім.
Доброго зроров`я зичим вам усім!
Всі разом виконують пісню «Щоб ми і ви щасливі були».
(Мами і бабусі пригощають всіх, хто прийшов на свято, вареники з сиром та пампушками з часником.)
|